Spadająca liczba klientów uderza w wycenę McDonald’s

Czerwiec 16, 2015 16:40

Dziś zajmiemy się spółką McDonald's (NYSE:MCD), której raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Na wykresie, na przestrzeni miesięcy marzec-maj, zbudowana została formacja podwójnego szczytu, świadcząca o słabości strony popytowej, niemogącej powrócić ponad 6,5-letni trend wzrostowy. Od mniej więcej połowy maja cena akcji spółki spadła o przeszło 6,7 dolara, czyli 6,6%. W międzyczasie zniesione zostały poziomy średnich 20 i 50-okresowej. Luka na wczorajszym otwarciu spowodowała z kolei przełamanie średniej 200-okresowej. Wczoraj także wykres spadł także pod wsparcie poprzedniego dołka, czyli wysokość 94,5 USD. Dziś obserwujemy lekką niepewność. Najbliższe wsparcie to 93,8 USD, z kolei tegoroczne minimum to 88,75 USD. Poza przełamanymi średnimi oraz utraconym trendem wzrostowym za niedźwiedziami przemawia także wyraźnie spadkowy MACD.

Nie najlepiej sytuacja McDonald's prezentuje się także pod kątem kwartalnych wyników, zarówno pod kątem zysków na akcje jak i pod kątem przychodów. Na poniższym wykresie zobaczyć możemy trzyletnią stagnację wyników finansowych najpopularniejszego fast-food'a świata oraz wyraźny ich spadek w ostatnich trzech kwartałach. W pierwszym kwartale bieżącego roku przychody wyniósł niecałe 6 mld dolarów, co oznacza spadek o ponad 700 mln w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku. Zyski na akcję w tym samym okresie spadły z kolei z 1,21 USD do 0,84 USD. Prognozy na obecny kwartał są następujące: 1,24 USD, w porównaniu do 1,4 USD w drugim kwartale 2014 roku, przychody mają z kolei spaść do 6,44 mld USD z poziomu 7,18 mld USD w drugim kwartale roku 2014. Faktom więc nie da się zaprzeczyć, przychody i zyski McDonald's diametralnie spadają i póki co nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić.

Największym problemem spółki jest spadająca liczba klientów, a tym samym, spadający udział w rynku, co przekłada się na mniejsze przychody i zyski. Jeszcze do 2012 roku liczba klientów odwiedzających McDonald's na całym świecie w mniejszym lub większym rosła. Od 2013 roku liczba klientów rozpoczęła spadek. W 2013 roku wyniósł on 1,9%. „Ucieczka" klientów była kontynuowana także w kolejnych kwartałach 2014 roku. Z kolei sama tylko globalna sprzedaż McDonald's w zeszłym miesiącu spadła o 0,3%.

Bez wątpienia kluczowym zadaniem przed zarządem sieci 32 tysięcy restauracji będzie przyciągnięcie utraconych klientów. Zmiany jednak zarządowi MCD nie wychodzą najlepiej. Jak przyznał, przeszło rok temu, dyrektor operacyjny spółki Tim Fenton – McDonald's wprowadził w 2013 roku zbyt dużo produktów, a wiec zbyt dużo zmian i na tym właśnie ucierpiały restauracje, które nie zdążyły zaaklimatyzować się w nowych warunkach. W 2014 roku tego problemu jednak nie rozwiązano. To nie daje zbyt wiele optymistycznych przesłanek na przyszłość.


Dział Analiz